Sprawdzony partner w kompleksowej organizacji podróży służbowych
Świadczymy Klientom kompleksowe usługi doradcze oraz technologiczne z zakresu zarządzania podróżami służbowymi i organizacji imprez.
www.iatatravelcentre.com/tickets
INFORMUJE SIĘ PASAŻERÓW, KTÓRYCH MIEJSCE PRZEZNACZENIA LUB PRZERWA W PODRÓŻY PRZYPADA ZNAJDUJE SIĘ W INNYM KRAJU NIŻ KRAJ, W KTÓRYM PODRÓŻ ROZPOCZĘTO, ŻE POSTANOWIENIA UMOWY MIĘDZYNARODOWEJ POD NAZWĄ KONWENCJA MONTREALSKA LUB POPRZEDZAJĄCEJ JĄ KONWENCJI WARSZAWSKIEJ WRAZ Z PÓŹNIEJSZYMI ZMIANAMI (SYSTEM KONWENCJI WARSZAWSKIEJ), MOGĄ MIEĆ ZASTOSOWANIE DO CAŁEJ PODRÓŻY, W TYM KAŻDEGO JEJ ODCINKA NA TERENIE KRAJU JEJ ROZPOCZĘCIA LUB ZAKOŃCZENIA. W STOSUNKU DO TYCH PASAŻERÓW ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRZEWOŹNIKA REGULUJE, JAK I MOŻE JĄ OGRANICZAĆ, WSKAZANA WYŻEJ WŁAŚCIWA KONWENCJA, W TYM SZCZEGÓLNE WARUNKI UMOWY PRZEWOZU UJĘTE W OBOWIĄZUJĄCYCH TARYFACH.
Informuje się pasażerów, że do odbywanej podróży mogą mieć zastosowanie przepisy Konwencji Montrealskiej lub systemu Konwencji Warszawskiej, które regulują i mogą ograniczać odpowiedzialność przewoźników lotniczych za śmierć lub uszkodzenie ciała, za utratę lub zniszczenie bagażu i za opóźnienie.
Tam, gdzie stosuje się przepisy Konwencji Montrealskiej, obowiązują następujące ograniczenia odpowiedzialności:
1. Nie ma ograniczeń finansowych w razie śmierci lub uszkodzenia ciała.
2. W razie zniszczenia, utraty, uszkodzenia lub opóźnienia bagażu ograniczenie wynosi w większości przypadków 1 131 SDR (Specjalne Prawa Ciągnienia – około 1 200 EUR; 1 800 USD) na każdego pasażera.
3. W razie szkody spowodowanej opóźnieniem w podróży ograniczenie wynosi w większości przypadków 4 694 SDR (około 5 000 EUR; 7 500 USD) na każdego pasażera.
Zgodnie z rozporządzeniem WE nr 889/2002 przewoźnicy z państw wchodzących w skład Wspólnoty Europejskiej zobowiązani są do stosowania ograniczeń wynikających z przepisów Konwencji Montrealskiej do wszystkich oferowanych przez siebie przewozów pasażerów i ich bagażu drogą powietrzną. Wielu przewoźników z państw spoza Wspólnoty Europejskiej dobrowolnie zdecydowało o ich stosowaniu przy przewozie pasażerów i ich bagażu.
Tam, gdzie stosuje się system Konwencji Warszawskiej, mogą być stosowane następujące ograniczenia odpowiedzialności:
Szczegółowe informacje dotyczące ograniczeń odnoszących się do Państwa podróży mogą Państwo uzyskać od przewoźnika. Jeśli odbywają Państwo podróż rejsami różnych przewoźników, powinni Państwo zasięgnąć informacji o stosowanych ograniczeniach odpowiedzialności u każdego z nich.
Niezależnie od Konwencji stosującej się do Państwa podróży, mogą Państwo podnieść limit odpowiedzialności za zagubienie, uszkodzenie lub opóźnienie w dostarczeniu bagażu pod warunkiem osobnego zadeklarowania przy odprawie biletowo-bagażowej jego wartości i uiszczenia stosownej opłaty dodatkowej. Jeżeli natomiast wartość Państwa bagażu przewyższa obowiązujące ograniczenie odpowiedzialności, powinni Państwo ubezpieczyć bagaż do pełnej jego wartości przed rozpoczęciem podróży.
Ograniczenia terminów: Dochodzenie roszczeń przed sądem musi rozpocząć się przed upływem dwóch lat od daty przylotu samolotu lub od dnia, w którym samolot powinien przylecieć.
Roszczenia dotyczące bagażu: w przypadku uszkodzenia bagażu rejestrowanego należy złożyć u przewoźnika reklamację na piśmie w terminie 7 dni od daty odebrania bagażu, a w przypadku opóźnienia w ciągu 21 dni od daty przekazania bagażu do dyspozycji pasażera.
Informacja o warunkach umowy włączonych poprzez odesłanie do poniższych przepisów.
NIE MOGĄ PAŃSTWO PODRÓŻOWAĆ, JEŚLI NIE POSIADAJĄ PAŃSTWO WSZYSTKICH WYMAGANYCH DOKUMENTÓW PODRÓŻY, TAKICH JAK PASZPORT I WIZA.
WŁADZE NIEKTÓRYCH PAŃSTW MOGĄ ZAŻĄDAĆ OD PRZEWOŹNIKA PRZEKAZANIA INFORMACJI NA TEMAT DANYCH PASAŻERA LUB ZEZWOLENIA NA DOSTĘP DO TYCH DANYCH
ODMOWA PRZYJĘCIA PASAŻERA NA POKŁAD: Może dojść do sytuacji, w której z powodu dokonania zbyt dużej liczby rezerwacji na dany rejs nie będzie dla Państwa wolnego miejsca na pokładzie samolotu pomimo posiadania przez Państwa potwierdzonej rezerwacji. W większości przypadków odmowa przyjęcia na pokład samolotu bez winy pasażera daje Państwu prawo do żądania odszkodowania. W określonych prawem przypadkach przewoźnik, przed odmową przyjęcia na pokład, ma obowiązek sprawdzić, czy inni pasażerowie nie zrezygnują dobrowolnie z przelotu. Pełne zasady wypłat odszkodowań z tytułu niezawinionej przez pasażera odmowy przyjęcia na pokład oraz informacje na temat kolejności przyjmowania pasażerów na pokład można uzyskać od przewoźnika.
BAGAŻ: Zadeklarowanie wartości bagażu powyżej ustalonego limitu jest możliwe w przypadku niektórych rodzajów artykułów. W odniesieniu do niektórych artykułów łatwo tłukących się, wartościowych lub łatwo psujących się, przewoźnicy mogą stosować szczególne zasady. Informacji na ten temat należy zasięgnąć u przewoźnika. Bagaż rejestrowany: Przewoźnicy mogą zezwolić na nieodpłatną odprawę bagażu do wysokości limitu, który ustala przewoźnik i który zależy od klasy i/lub trasy podróży. Przewoźnicy mogą nakładać dodatkowe opłaty za bagaż rejestrowany przekraczający dozwolony limit. Informacji na ten temat należy zasięgnąć u przewoźnika. Bagaż (nierejestrowany) kabinowy: Przewoźnicy mogą zezwolić na nieodpłatne zabranie ze sobą na pokład samolotu bagażu kabinowego do wysokości określonego limitu, który może zależeć od klasy przelotu, trasy i/lub typu samolotu. Zaleca się by bagaż kabinowy był jak najmniejszy. Informacji na ten temat należy zasięgnąć u przewoźnika. W przypadku gdy podróż odbywa się na pokładzie więcej niż jednego przewoźnika, każdy z przewoźników może stosować inne zasady w odniesieniu do bagażu (zarówno rejestrowanego jak i kabinowego). SZCZEGÓLNE OGRANICZENIA ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA BAGAŻ PRZY PODRÓŻACH DO STANÓW ZJEDNOCZONYCH: W przypadku podróży odbywanych w całości na terenie Stanów Zjednoczonych, przepisy federalne wymagają, aby ograniczenie odpowiedzialności przewoźnika za bagaż nie było niższe niż 3 300 USD na każdego pasażera lub niższe niż kwota aktualnie wyznaczona przez 14 CFR 254.5.
GODZINY ODPRAWY: Godzina podana w rozkładzie lotu/potwierdzeniu dla pasażera jest godziną odlotu samolotu. Godzina ta nie jest równoznaczna z wymaganą godziną odprawy ani wymaganą godziną stawienia się pasażera w celu przyjęcia na pokład. W przypadku spóźnienia pasażera przewoźnik może odmówić przewozu. Podane przez przewoźnika godziny odprawy to najpóźniejsze godziny, w których pasażerowie mogą zostać przyjęci do przewozu; podana przez przewoźnika godzina stawienia się w celu przyjęcia na pokład to najpóźniejsza godzina, w której pasażerowie muszą być gotowi do wejścia na pokład.
ARTYKUŁY (MATERIAŁY) NIEBEZPIECZNE: Ze względów bezpieczeństwa artykułów niebezpiecznych nie można przewozić ani w bagażu rejestrowanym ani kabinowym (nierejestrowanym), z wyjątkiem przypadków posiadania specjalnego pozwolenia. Lista artykułów niebezpiecznych obejmuje w szczególności: substancje gazowe pod ciśnieniem, substancje żrące, materiały wybuchowe, materiały łatwopalne ciekłe i stałe, materiały radioaktywne, środki utleniające, substancje trujące, kultury bakterii i wirusów oraz aktówki z wbudowanym systemem alarmowym. Ze względów bezpieczeństwa mogą istnieć jeszcze inne ograniczenia. Informacji na ten temat należy zasięgnąć u Państwa przewoźnika.
ARTYKUŁY NIEBEZPIECZNE Nie wolno przewozić w bagażu rejestrowanym ani kabinowym przedmiotów umieszczonych na poniższym rysunku bez sprawdzenia u Państwa przewoźnika, czy ich przewóz jest dozwolony.
NIE WOLNO NARAŻAĆ BEZPIECZEŃSTWA SWOJEGO ANI WSPÓŁPASAŻERÓW.
W CELU UZYSKANIA DODATKOWYCH INFORMACJI NALEŻY SKONTAKTOWAĆ SIĘ Z PRZEWOŹNIKIEM.
Tłumaczenia i inne użyteczne informacje dotyczące podróży dostępne są na stronie IATA: